Apajävel, som man säger i dagligt tal

Postat Thursday, April 8, 2010 om Uncategorized

Polisfacket i Skåne har skrivit ett brev till polisledningen. Man protesterar mot att poliserna kommit under hårt tryck när det gäller hur man uttalar sig:

Vi anser att det är dags att vi ställer frågan … Vad håller vi på med? Ordet vi inte skall använda är ”utländsk”. Vi skall heller inte kalla en polsk medborgare för ”polack”. Får vi kalla en dansk för dansk eller en tysk för tysk?

Det låter ju onekligen som om något gått över styr… men kanske bör man beakta bakgrunden till det hela. Skånepolisen har nämligen efter sitt agerande under kravallerna i Rosengård 2008 fått kritik för dessa uttryck: “Apajävel” och “blattajävel”.

Dessutom har man på träning efter det använt namnen “Neger Niggersson” och ”Oskar Neger”. Med det i åtanke kan man kanske förstå att polisledningen går lite överstyr när det gäller att kontrollera språkbruket.

Även polisfackets brev avslöjar att det egentligen handlar om andra ord än “utlänning”:

Vår uppfattning är att det som pågår i dagsläget skadar värdegrundfrågorna långt mer än t ex några våldutsatta och hyperstressade polisers språkbruk i en polisbil.

Det intressanta här är inte vad poliserna häver ur sig för skit i en pressad situation, det är vad för sorts värderingar man har om man behöver koncentrera sig hårt för att låta bli att kalla folk för “apajävel”, eller behöver lång betänketid för att inte hitta på Neger Niggersson som namn under en övning. Och hur “hyperstressad” blir polisen egentligen under sina egna övningar?

Problemet är helt enkelt inte att polisen inte kan hålla sig från att säga så — problemet är att man över huvud taget överväger att säga så från första början. Med den bakgrunden — tillåt mig tveka över hur mycket det här har att göra med hur någon kallat en människa från Polen för Polack.

Det finns nog en sak jag kan hålla med facket om: inga riktlinjer om språkbruk kommer hjälpa situationen. Här behöver man ta sig en fundering om vad som ligger bakom språkbruket, och vilken människosyn dessa poliser har egentligen. Vill man att människor ska känna sig trygga ute i sammhället behövs bättre uppträdande än så här.


Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

  1. Tja, om apejävlarna slutade slå sönder och elda upp sina bostadsområden så behövde ju inte polisen åka dit överhuvudtaget. Men så kanske man inte får säga?

  2. Vanligen skriver du bra saker men här hamnar du i den klassiska “teorifällan” precis som alla andra. Åsikten att det finns en djup “koppling” är nämligen så dåligt styrkt vetenskapligt att när jag sågade detta fullkomligt på lektion på universitetet så kunde inte föreläsaren försvara det bättre än

    “Ja men det har det amerikanska universitetsfeministerna haft framgång med.”

    Översatt: De har bestämt så, punkt slut!

    Det här med att man måste ha en viss religion (människosyn) för att kunna säga vissa saker är sådant svammel att det förvånar mig en intelligent engagerad bloggare som du går på detta alls.

    “problemet är att man över huvud taget överväger att säga så från första början”

    Varför det? De här orden är inte värre än man gör det till. Testa att inte tänka på rosa elefanter och se vad som händer. Polisens väregrundsarbete går emot precis alla psykologiska principer som styr människan.

    Man kan inte utbilda folk i rätt åsikter genom att lära dem vad som är fel att säga och det har såvitt jag vet varit vetenskaplig och allmän kännedom i årtionenden. Det är skillnaden mellan hur folk tvingades bete sig i forna kommunistdiktaturer och vad de tyckte om saken.

    Det enda som händer är att folk tycker mycket starkare om saken – men uttrycker det i hemlighet.

  3. Erik: det är ju lite det jag är ute efter… man kommer aldrig kunna utbilda folk att inte säga saker om dom nu i grunden tycker så. Och jag menar liksom att jag har svårt att se hur jag hamnar i en position där jag använder “Neger Niggersson” som ett namn på en övning.

    Och om jag gör det, då är det inte upprörande att någon rapporterar saken, utan att jag gjort det.

    Sen är frågan om man tycker det är ett problem att ha folk som tycker det är okej att uttrycka sig så om folk som poliser.

    Angående rosa elefanter kan jag hålla med om att det är fel sätt att jobba på om det handlar om att detta är allt man gör som värdegrundsarbete. Eller menar du att detta värdegrundsarbete kom först, och orsakade uttalandena som jag nämnde i inlägget?

  4. Mikael: (Ursäkta längden)

    “det är ju lite det jag är ute efter… man kommer aldrig kunna utbilda folk att inte säga saker om dom nu i grunden tycker så.”

    Det går utmärkt att utbilda folk att säga saker de inte tycker. polischefen Göran Lindberg ex. försörjde sig på att föreläsa om saker han bevisligen inte tyckte inom etik och genus. Min poäng är att kopplingen mellan “säga-tycka (ofta kallade människosyn)” som vissa universitetslärare och politiker tjatar om otroligt nog (med tanke på den enorma mängd professionella människor som tjatar om det idag) finns inte. Teorin är skräp.

    “Och jag menar liksom att jag har svårt att se hur jag hamnar i en position där jag använder “Neger Niggersson” som ett namn på en övning.”

    Jag förstår dig Mikael men det tror jag inte. Vad jag tror är att du har svårt att se hur du blir den sorts person som säger så. Det utmärker de flesta som debatterat detta. Många ville sparka poliser som säger så för de tror de som “person” inte passar som poliser.

    Detta på basis av en helt absurd faktabefriad (men på vissa utbildningar jag gått enormt populär) teori att det ena överhuvudtaget säger ett dugg om det andra.

    Att de använder “neger niggersson” på övning visar hur det ser ut på fältet i Malmö (du är inte på fältet i Malmö så det finns knappats orsak att tro du har den upplevelsen) och att sedan förbjuda dem att uttrycka åsikter om dessa upplevelser eftersom vissa politiker förfäras av att deras image spricker… det funkar såklart inte.

    Det är precis som om tjejmiddagar/kvinnojourer skulle förbjudas från att smutskasta män i sitt snack hur skulle det gå till? Se transgenus.

    “Och om jag gör det, då är det inte upprörande att någon rapporterar saken, utan att jag gjort det.”

    Om du själv dagligen befinner dig i den situationen är det inte upprörande. Vad som hänt är att vi har kritiker som är totalt “detached” från vad de skall vara “experter” på. VI har kritik som bygger på belöning av inkompetens på ämnet.

    Ju mindre du kan/upplevt om polisarbete i Skåne ju lättare kan du inbilla dig att nån säger “niggersson” säger mer om den personen än hur det är att jobba som polis i skåne.

    Du som piratpartist har all anledning att begripa detta. Anledningen Svenska folket röstade in piratpartiet i EU var att piratpartister kan tekniken medan vi hade existerande partier som kommenterade en teknik för vilken de själva saknar kunskap och upplevelser.

    Själva anser de etablerade partierna samma sak som PP. Har man den åsikten om den tekniken (som PP har) måste man vara dum i huvudet för själva är de den sorts person som aldrig skulle göra så.

    “Sen är frågan om man tycker det är ett problem att ha folk som tycker det är okej att uttrycka sig så om folk som poliser.”

    Nej, inte när åsikter om huruvida det är ok bygger på falska saker de fått lära sig. Om du tycker så för att du tror A, om då A är fel så försvinner din orsak. Fast pga människans trygghetsönskan så fortsätter folk ofta att tycka så även när de fått A bevisat felaktigt.

    “Eller menar du att detta värdegrundsarbete kom först, och orsakade uttalandena som jag nämnde i inlägget?”

    Nej, värdegrundsarbetet är i bästa fall värdelöst pengaslöseri (teorin stämmer inte, det hoppas jag alla intelligenta personer som tittar på teorin utan att få betalt för den fattar) men mer sannolikt är att problemen som orsakar uttalandena förvärras.

    Det som orsakar uttalandena är inget nytt eller okänt. Under andra världskriget så kallade man tyskarna för fritz och japanerna för gooks och att det idag ses som “usch och fy” betyder inte att de folk som lever idag själva är godare med bättre moral eller människosyn.

    Det betyder att dagens folk inte får sin moral testad. De tror sig vara goda för de riskerar aldrig hamna i situationen där vad de tror är “ondska”uppkommer.

    Samma situation rådde på 60-talet i en amerikansk skola. En elev frågade hur nazismen kunde slå rot. Några veckor senare hade läraren i ett experiment kallat “Third wave” tränat hela klassen av upplysta kunniga ungdomar att bete sig som nazister.

    De var helt övertygade om att tyskarna var korkade men det var deras moral som aldrig behövt bli testad och när den blev det var dessa upplysta ungdomar från glada 60-talet inte ett dugg mer goda eller moraliska än de tyska nazisterna.

    Testas man aldrig är det lätt att inte göra nåt fel. Skånska poliser i pansarbilar testas på riktigt, personer, journalister och liknande som kommenterade händelsen är från samma slags naiva fantasi som gymnasieungdomarna i “The Wave”

    De kommenterade nåt som de har inga som helst erfarenheter av. Svårt att ha alla rätt då?

  5. Mikael (forts): Jag måste påpeka en av de sakerna du skrev som exempel:

    “Här behöver man ta sig en fundering om vad som ligger bakom språkbruket, och vilken människosyn dessa poliser har egentligen.”

    Om man utgår från att “människosyn” ligger bakom språkbruket då har man med största sannolikhet inte själv varit i situationen ifråga och har sålunda lyxen att “dekonstruera” verkligheten i trygghet där man kan göra den till vad än man behöver för att få önskad känsla.

    Och tänk om nåt annat ligger bakom språkbruket. Detta “annat” kommer man aldrig åt för man har redan fått sin fina förklaring och nu är det ju bara att mala den om och om igen och ignorera när det inte funkar – vilket folk kommer att upptäcka blir allt oftare.

    Du kan väl berätta om det blir vanligare eller ovanligare att folk vapenmördas på skolor? Blir det bättre eller sämre?

  6. Att poliser har en säkerhetsventil tyder närmast på ett friskhetstecken. En polis måste väl få använda det våld som erfordras för att utföra sitt arbete. Att sedan buset inte tål att få sina trumhinnor smekta av mer eller mindre vackra tillmälen måste väl ändå ses som av underordnad betydelse. Det är väl ändå att skjuta över målet när den kastrerade borgerligheten försöker införa någon sorts mesvokabulärkultur hos de som är satta till att sköta lite ordning och reda.