Ett långsamt uppvaknande

Postat Saturday, November 20, 2010 om Integritet

Runtom i världen tycks människor sakta vakna till liv när det gäller frågan om det vansinne som pågår på flygplatser runtom i världen. Det amerikanska pilotfacket har efter ett antal incidenter av korkad art nu gått ut till sina medlemmar att de bör vägra både nakenscanners och den minst sagt “intima” visitation som är alternativet på många ställen.

Det bör inte förvåna någon med något som helst grepp om mänsklig natur att individer med “sexig” kropp är i överrepresentation bland de som väljs ut för “kontroll”.

Det bör inte förvåna någon med något som helst grepp om mänsklig natur att bildsystemen missbrukas och att bilder nu börjat läcka.

Det bör inte förvåna någon med något som helst grepp om mänsklig natur att en hel del religiös klädsel spelar in när de “slumpmässiga” kontrollerna väljs.

Det bör inte hellet förvåna någon med något som helst sinne för historiens upprepande att maskinerna visar sig vara relativt ineffektiva, lättlurade och dyra, eller att en av den före detta sekreterare för Homeland Security som stött att nakenscanners köpts in för dyra pengar visar sig nu jobba för företaget som säljer maskinerna.

Samtidigt börjar det stå ställt alltmer utom tvivel att dessa verklighetsfrånvända märkligheter som kallas säkerhetskontroller inte fungerar. En Amerikansk militär på väg hem berättar:

Vår första mellanlandning var i Shannon på Irland för att tanka. Efter det behövde vi stanna i Indianapolis i Indiana för att släppa av ungefär 100 personer från Indiana National Guard. Det var där dumheterna började.

Först tvingades alla passagerarna av planet — trots att planet inte skulle tankas igen. Alla 330 passagerarna lämnade planet, snarare än att låta de 100 från ING lämna planet. We leddes från planet till ett samlingsområde. Inga godisautomater, inget sätt att fly. Endast en herr- och damtoalet. Det är förmodligen viktigt att nämna att vi alla var beväpnade. Alla bar en M4-karabin (gevär) och några, som jag, bar även en M9-pistol. Åh, och våra skyttar hade M-240B-maskingevär. Självklart var vapnen inte laddade. Och vi hade genomsökts på all ammunition innan vi ens kom till tullen på Baghram, och sedan IGEN i tullen.

Personalen från TSA på flygplatsen funderade allvarligt på att tvinga oss lasta av allt bagage från det SÄKRADE lastutrymmet för att återinspektera det. Bär i åtanke att detta bagage hade packats upp, inspekterats bit för bit av tulltjänstemän, återförseglats och genomsökts i en timme av bombhundar. Efter två timmars väntan i detta väntområde bestämde sig TSA för att inte återinspektera vårt bagage — bara att inspektera oss igen: Soldater på väg hem från kriget, som redan hade inspekterats, återinspekterats och stängts in i ett SÄKRAT väntområde i två timmar. Ok, whatever. Så vi ställde upp i kö för att gå igenom säkerhetsproceduren IGEN.

Detta är förmodligen ytterligare ett bra tillfälle att påminna er allihop om att vi alla var beväpnade med faktiska automatkarbiner och att vissa av oss även bar pistoler.

Så vi står i kö och går igenom en åt gången. En av våra soldater hade ett Gerber multi-verktyg. TSA konfiskerade det. Ganska löjligt, men det blir bättre. Ett par minuter senare tömmer en kille sina fickor och har en nagelklippare. Nagelklippare. TSA informerar soldaten om att dom kommer konfiskera hans nagelklippare. Konversationen gick något så här:

TSA: Du kan inte ta med dig dom där på planet.

Soldat: Va? Jag har haft dom sedan vi lämnade landet.

TSA: Du får inte ha dom.

Soldat: Varför?

TSA: Dom kan användas som ett vapen.

Soldat: [visar på kolven på sitt gevär] Men det här ÄR ju ett vapen. Och jag får ta med mig det.

TSA: Ja, men du kan inte använda det för att ta över planet. Du har inga kulor.

Soldat: Och jag kan ta över planet med nagelklippare?

TSA: [pinsam tystnad]

Vi börjar se rapporter, missnöje och till och med ordnade protester:

Samtidigt närmar vi oss den där punkten: det börjar uppstå konsekvenser för att över huvud taget ifrågasätta dumheterna.

Trots detta stödjer stora delar av Amerikanska folket maskinerna. Rena känslan av en säkrare värld tillåter att korrupta politiker och den multimiljonindustri som terrorskämseln nu matar att införa mer och mer integritetskränkningar, trots att de inte har någon faktisk effekt när det gäller att hindra terrordåd.

Det är lång väg kvar att gå.

Här hemma är vi i full gång att snabb-införa ett datalagringsdirektiv för att hindra denna terrorism, vilket man skyndar sig med att hinna med innan EU underkänner hela direktivet, klämma in det medans det fortfarande finns möjlighet att gå så hårt åt människors integritet man bara kan. HAX har redan skrivit den bästa och mest lättillgängliga förklaring jag sett över varför det är en dålig idé, så jag föreslår att du läser det nu.


Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

  1. Intressant, och bra med så många länkar och aspekter! Någon länk till pilotfacket?

  2. Detta drabbade mig och ett antal andra när vi skulle flyga från Eagle Base/ Tuzla (USAs stora bas i Bosnien) 10/9 2001. Alla hade pistol och AK5 och någon ett pumphagelgevär. Vi var tvungna att gå igenom säkerhetskontrollen. Först AK5 och pistol sedan alla vapendelar, dricka, multiverktyg och annat i metall.
    Som Obelix hade sagt “Amrisarna är inte kloka”.

  3. Men för att förebygga terroristattacker
    är det kanske smartare att vara observanta
    på om våra älskade säkerhetstjänster har övningar.
    På eftermiddagen, dagen för Londonbomb-
    ningarna, den 7 Juli 2005, gjorde
    Managing Directorn för krishanterings-
    firman “Visor Consultants”, Peter Power,
    en del makalösa uttalanden på diverse
    radio och TV kanaler. PÅ BBC Radio5
    sade han:

    ”….. On the afternoon of July 7,
    Power tells BBC Radio 5: “At half past
    nine this morning we were actually
    running an exercise for a company of
    over a thousand people in London based
    on simultaneous bombs going off precisely
    at the railway stations where it happened
    this morning, so I still have the hairs
    on the back of my neck standing up right
    now.… [I]t was about half past nine
    this morning, we planned this for a company
    and for obvious reasons I don’t want to
    reveal their name but they’re listening
    and they’ll know it. And we had a room
    full of crisis managers for the first
    time they’d met and so within five minutes
    we made a pretty rapid decision, ‘this
    is the real one‘….”
    [BBC Radio 5, 7/7/2005]”

    Ni kan lyssna på det här:

    http://www.youtube.com/watch?v=sEbUQiYOGjU

    Och här

    http://www.youtube.com/watch?v=JKvkhe3rqtc

    kan ni se och höra ett liknande uttalande från
    honom på ITV News

    Ovanstående hämtat från “History Commons”:

    http://www.historycommons.org/entity.jsp?entity=visor_consultants_ltd__1

    Övningen hade dom tillsammans med Scotland Yards
    plus ett annat “company”

    Kanske passade dom i samhället välintegrerade
    cricketspelande terroristerna på att utlösa sina
    bomber på precis dom tåg och tider som ingick i
    förutsättningarna för krishanteringsövningen
    (smart eller inte)!!! Det är i alla fall
    vad Peter Power säger..

  4. Stora delar av det amerikanska folket – eller stora delar av det flygande amerikanska folket? Pengarna på att undersökningar har varit av Aftonbladet-typ och inte tagit hänsyn till om man själv kan råka ut för behandlingen eller inte.

  5. Stora delar av det amerikanska folket. Ingen har vad jag vet bekymmrat sig om att fråga de som drabbas.